Kände att det var dags med ett lite längre inlägg som förklarar hur matchningsprocessen har gått och går hittills. Överlag kan processen sammanfattas med ett ord och det är: Hektiskt. Jag har haft tur och matchats med nya familjer nästan direkt när jag hamnat i matchningspoolen men det har också lett till att jag haft fullt upp med Skypeintervjuer samtidigt som jag balanserat det med jobbet och högskolan. Nu under vårterminen i skolan har jag bestämt mig för att läsa på halvfart, det vill säga en kurs istället för två kurser samtidigt. Detta beror på att jag inte kommer kunna ta ut min examen i slutet av terminen då jag inte är godkänd i två kurser som behövs för att kunna göra examensarbetet, för att jag behöver en paus från skolan samt att alla förberedelser inför mitt au pair år är mycket mer lockande att lägga energi på. Högskolestudierna kan jag alltid ta upp igen när jag kommer hem från USA, men att kunna bli en au pair har ett "bäst före" datum. Det vill säga att när jag har fyllt 26 år så kan jag inte längre bli au pair. 
 
Alla skypesamtal har varit spännande och utvecklande. Jag upplever redan nu att min engelska förbättrats! De två matcher jag vill prata om är mina två senaste: Match 13 och Match 14. 
 
Jag hade ett skypemöte med Match 13:s pappa förra veckan. I slutet av samtalet sa han att om de inte hör av sig så har det gått vidare i processen, men han tyckte att jag skulle passa bra som deras au pair så han skulle prata mer med mamman. Dagen efter försvann deras profil från min au pair sida och jag hamnade i matchningspoolen igen, utfirån vad pappan sagt antog jag att de gått vidare. Samma dag får jag Match 14 och vi bokar ett skypesamtal samma dag. Vi bestämmer oss för att hon ska låsa min ansökan i hennes profil och att vi ska ha ett till samtal lite längre fram. Allt detta hände under vecka 3, och på fredagen fick jag ett mejl från Match 13 där familjen berättar att de varit iväg på semester. Innan de hade åkt iväg hade de ringt Cultural Care och bett dem att låsa min ansökan i deras profil, men CC hade endast låst min ansökan i 24 timmar. Det var därför jag hamnade i matchningspoolen igen samt att de inte hörde av sig då de var bortresta. Mamman berättade även att de fortfarande är intresserade och önskade ha ett till Skypemöte. Vi bokade vårt andra Skype samtal på lördagen där jag fick träffa mamman och barnen. Jag hade även mitt andra samtal med Match 14 och fick träffa deras nuvarnade au pair, pappan samt två av barnen. 
 
Så nu har jag två familjer samtidigt, Match 13 vill inte störa med min Match 14 så de vill att jag hör av mig om jag väljer bort Match 14. Så allt hänger på mig nu... Vilken familj kommer jag trivas bäst med? 
 

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej