Har gottat ner mig i engelska böcker i hopp om att förbättra min engelska det senaste. Tycker att det är lika roligt varje gång jag läst ut en engelsk bok där jag lärt mig nya ord och när jag sedan börjar på en annan och de orden kommer igen så vet jag redan vad de betyder. Boken jag läser just nu är Saint anything av Sarah Dessen. Jag har tidigare läst många av hennes böcker, men då på svenska, och fallit handlöst för hennes karaktärer. Saint anything handlar om hur det är att alltid vara den som kommer i andra hand inom familjen, krävande föräldrar och vänskaps- och kärleksrelationer. Även denna gång har Dessen lyckats med karaktärerna och jag väntar spänt på avslutet (en riktig bladvändare).
 
För ett år sedan var engelska böcker ett big NO NO för mig (skolan är en av faktorerna där vi alltid fick läsa svåra och tråkiga böcker på engelska) tills en nära vän tipsade mig om What happens in London av Julia Quinn och sa att det var en av de bästa böckerna hon läst. Jag som aldrig läst en engelsk bok utanför skolan blev då till min förstkräckelse medeveten om att om jag vill läsa min bästa väns favoritbok så måste jag läsa den på engelska för att den inte fanns på svenska. Nyfikenheten tog överhand och rätt som det var hade jag läst en engelsk bok frivilligt som blev en av mina favoritböcker. Efter det har jag läst flera böcker på engelska och det blir bara roligare för varje gång. Så ni som aldrig läst en engelsk bok ni själva valt, ge det en chans!
 
Här är lite tips på engelska böcker:
Since you've been gone - Morgan Matson
Amy and Rogers epic detour - Morgan Matson (FAVORITBOK)
What happens in London - Julia Quinn (FAVORITBOK)
The night circus - Erin Morgenstern (svår engelska)
Psych major syndrome - Alicia Thompson (klassisk YA-bok)
Fangirl - Rainbow Rowell
The unbecoming of Mara Dyer
The evolution of Mara Dyer
The retributio og Mara Dyer - Michelle Hodkin
Things we know by heart - Jessi Kriby 
Boys meet boys - David Levithan
Before I met you - Lisa Jewell
 
 

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej