Vad är det för frågor man ska ställa till värdfamiljerna under matchningsprocessen? 
Jag hade väldigt svårt att komma på frågor, vissa familjer var redan så pass utförliga i profilen att jag hittade svaren där. Med tiden hade jag ett par standradfrågor som jag tänkte dela med mig av (utan inbördes ordning):
 
- How often during the week does the children go to thier activities?
Då barnen ofta har en aktivitet ger det dig en bra uppfattning om hur ofta du ska köra dem och om det är matcher under helgerna. 
 
- Would you like to tell me more about (barnets namn)? 
Trots att familjerna presenterar barnen i profilerna finns det alltid mer att berätta om dem. 
 
- What does the children like to do at their sparetime?
Oftast finns någon ledtråd i profilen men som med frågan innan finns det oftast mer att berätta.
 
- How do you handle challening behavior from the children?
Denna frågan gav mig mycket information om barnens uppfostran och hur föräldrarna förväntar sig att du som au pair ska agera när barnen inte sköter sig.
 
- What kind of challenges will I meet on behalf of the children?
Här får du en bild av vilka utmaningar du kan komma att möta.
 
- What do you like to do together as a family?
Ger dig en uppfattning om familjen, vad de tycker om att göra, om de är sportsliga och aktiva, reser mycket, gillar friluftslivet...
 
- How would a typical day look like for the au pair?
Detta kommer att stå i profilen men du får en bättre bild av om schemat ändras ofta och mer detaljerad information när du pratar om schemat.
 
- Is the school nearby or do you have to take the car?
Detta kan stå i profilen, gör det det frågade jag inte. 
 
- Do you see the au pair as a familymember or someone who is an employee?
Tydlighet är viktigt, därför är frågan viktig. 
 
- What are you looking for in an au pair?
Även detta kan stå i profilen, då frågade jag inte.
 
- Is there other au pairs in the area?
 
- Would you like to tell me more about your community?
 
- What do you like to eat?
Här får du reda på om de lagar maten från grunden eller om de äter mycket snabbmat. Bra att veta om det är du som ska laga maten till familjen.

 
Frågor till barnen:
- What is your favorite food?
- What is your favorite subjet in school?
- What is your favorite sport?
- What would you like to work with when you get older?
Skype, aupair, frågor, intervju, möte, värdfamilj,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej