Innan jag kan gå på häsloundersökningen nästa vecka var jag tvungen att göra ett tuberkulostest. Vid klockan tolv gick jag in till vårdcentralen och tog min kölapp. En halvtimme senare blinkade nummer 18 och jag gick in till "Laboratoriet" som rummet hette. Där fanns en trevlig sköterska som bad mig sätta mig ner. "Så du ska göra ett tuberkulostest" 
"Ja det stämmer" svarade jag. Hon gick bort till andra sidan av rummet och då passade jag på att slänga min nummerlapp. Jag måste spotta ut mitt tuggummi nu när de ska ta tester på mitt saliv tänkte jag men hann inte innan hon kom tillbaka med tre provrör. "Du får gärna hänga av dig din jacka på kroken bakom dig" sa hon och klistrade på etiketter på glasrören. Jackan? Varför ska jag ta av den när de ska ta tester i munnen? Jag satte mig på stolen igen när jag hängt av mig mina ytterkläder och hon bad mig dra upp skjortärmen. "Då ska jag ta lite blod som vi ska använda till testet". Jag kände hur blodet försvann ur ansiktet fortare än ljusets hastighet. Sköterskan satte på ett töjbart band runt min överarm och jag kollade bort. Åh gud! Det här jag inte beredd på... Slappna AV Elin! "Går det bra?" "Jodå, jag vill bara inte kolla" Sköterskan fortsätter "Vad är det du har..." Snart Elin är det över, du känner ju inget. "Förlåt vad sa du?" "Vad är det för parfym du har? Den luktar riktigt gott!" "Åh tack! Det är Ralph Lauren nummer två men jag känner knappt doften själv. Har dock hört att det är då du funnit den rätta parfymen" Jag såg inte sköterskan då jag fortfarande kollade bort men jag vet att hon log. Jises Elin det var den längsta meningen du sagt idag. "Då var det över" sa sköterskan och jag ställde mig förvirrat upp. Jag tackade och gick ut. 

På vägen hem började jag skratta åt hur chockad jag blev. Jag som var så glad över att jag slapp ta tuberkulossprutan.  
Aupair, Häsloundersökning, tuberkulostest,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej